Απόλυτη ακρίβεια για την τελειότητα
Bentley

Απόλυτη ακρίβεια για την τελειότητα

Κατά τη διάρκεια της κατασκευής ενός οχήµατος και των επιµέρους εξαρτηµάτων του, η απόλυτη ακρίβεια στις διαστάσεις και τα χαρακτηριστικά παίζει καθοριστικό ρόλο στην ποιότητα, την ανθεκτικότητα και την τελειότητα του αποτελέσµατος.

Στο εργοστάσιο της Bentley στο Crewe της Αγγλίας, βρίσκεται ένα µεγάλο, κλιµατιζόµενο εργαστήριο, το οποίο δεν είναι ανοικτό σε επισκέπτες. Είναι ο χώρος όπου ο Michael Stockdale, Επικεφαλής του τµήµατος Μετρολογίας, και οι 25 συνάδελφοί του µετρούν κάθε τµήµα µίας Bentley µε τα υψηλότερα πρότυπα ακρίβειας.

Η Μετρολογία είναι η επιστήµη της µέτρησης και είναι καθοριστική για την ποιότητα, την απόδοση και τη µακροζωία του οχήµατος. Το αντίστοιχο τµήµα της Bentley διασφαλίζει ότι κάθε εξάρτηµα, από τη µικρότερη φλάντζα έως τα πάνελ αµαξώµατος, κατασκευάζεται µε απόλυτη ακρίβεια, σύµφωνα µε τις διαστάσεις και τις προδιαγραφές που προβλέπονται. Διαθέτει όργανα ακριβείας που θα συναντούσε κάποιος σε εγκατάσταση διαστηµικού οργανισµού ή σε πανεπιστηµιακό ερευνητικό εργαστήριο.


«Έχουµε τα εργαλεία για να µετρήσουµε τα πάντα, από το κόψιµο του δέρµατος έως την επιφάνεια ενός κυλίνδρου, σε επίπεδο κλασµάτων ενός µικρού», εξηγεί ο Stockdale.

Αφού τα διάφορα εξαρτήµατα µετρηθούν ξεχωριστά, µετρώνται ξανά ως υποσυστήµατα και για ακόµα µία φορά, ως µέρος του τελικού οχήµατος. Έτσι, η οµάδα της Μετρολογίας διαδραµατίζει καθοριστικό ρόλο, εξασφαλίζοντας το τέλειο αποτέλεσµα.

Ανοχές πιο λεπτές από ένα ερυθρό αιµοσφαίριο

Το «πάχος μίας τρίχας» χρησιμοποιείται ως περιγραφή του πιο μικρού μέτρου που μπορεί να φανταστεί κάποιος, αλλά ένας τέτοιος όρος θα ήταν πολύ ασαφής για την ομάδα Μετρολογίας της Bentley. Όπως επισημαίνει ο Stockdale, μία ανθρώπινη τρίχα μπορεί να έχει πάχος από 17 έως πάνω από 150 μικρά, όπου ένα μικρό είναι το ένα εκατομμυριοστό του μέτρου.

Στο Τμήμα Μετρολογίας της Bentley υπάρχουν όργανα που μπορούν να μετρήσουν έως 0,5 μικρά, τη στιγμή που ένα ανθρώπινο ερυθρό αιμοσφαίριο, για παράδειγμα, έχει διάμετρο 5 μικρά.


Μετρά και καταγράφει με ακρίβεια κάθε εξάρτημα όλων των μοντέλων Bentley.

Δεν πρέπει να μετρηθεί κάθε εξάρτημα μίας Bentley σε ανοχές μικρότερες από ένα μικρό, αλλά υπάρχουν και τέτοιες περιπτώσεις. Για παράδειγμα, ο Stockdale αναφέρει τον στροφαλοφόρο άξονα στην καρδιά του κινητήρα W12 6.0 λίτρων της Bentley, τον 12-κύλινδρο κινητήρα που τοποθετείται στη νέα Flying Spur. Περιστρεφόμενος σε έως και 6.000 σ.α.λ., ο στροφαλοφόρος άξονας μετατρέπει τις τεράστιες κάθετες δυνάμεις που δημιουργούνται από τα έμβολα, σε περιστροφική κίνηση για τους τροχούς. Αν και αόρατες με γυμνό μάτι, καθεμία από τις δώδεκα επιφάνειες εδράνου του στροφαλοφόρου άξονα διαθέτει μικρές αυλακώσεις που συγκρατούν μία μικροσκοπική μεμβράνη λαδιού.

Χρησιμοποιώντας Perthometer υψηλής ακρίβειας (ένα εργαλείο που έχει σχεδιαστεί για τη μέτρηση των επιφανειακών φινιρισμάτων), η ομάδα Μετρολογίας μπορεί να επαληθεύσει ότι αυτές οι λεπτές αυλακώσεις είναι εντός των καθορισμένων ανοχών τους, διασφαλίζοντας με τη σειρά τους ότι κάθε κινητήρας W12 θα προσφέρει την τεράστια ισχύ και την αντοχή σε όλη τη διάρκεια ζωής του, όπως αναμένουν οι ιδιοκτήτες της Flying Spur.

Μία Flying Spur από µασίφ αλουµίνιο

Εκτός από τη μέτρηση επιμέρους επιφανειών και εξαρτημάτων σε μικροσκοπικά επίπεδα ακρίβειας, η ομάδα Μετρολογίας ελέγχει και ολόκληρα οχήματα. Το τμήμα φιλοξενεί αυτά που ορίζονται ως «οχήματα αναφοράς». Ένα ολόκληρο αμάξωμα κατασκευασμένο από συμπαγές, μασίφ αλουμίνιο που λειτουργεί ως πρότυπο, με το οποίο συγκρίνονται τα πάνελ και τα εσωτερικά εξαρτήματα. Η μέτρηση – σύγκριση κάθε Flying Spur ως προς την Flying Spur αναφοράς, γίνεται με ψηφιακές κάμερες υψηλής ακρίβειας.


«Φανταστείτε ένα πρόβλημα στο στάδιο δημιουργίας του πρωτότυπου, όπου το διάκενο μεταξύ της μάσκας και του καπό είναι ένα χιλιοστό μεγαλύτερο», εξηγεί ο Stockdale. «Το σφάλμα έγκειται στη μάσκα ή στο καπό; Το όχημα αναφοράς παρέχει την απάντηση, επειδή έχει σχεδιαστεί με τις ακριβείς διαστάσεις των δεδομένων του προγράμματος CAD, στον υπολογιστή».


Το εργαστήριο διαθέτει λέιζερ υψηλής ακρίβειας και κάµερα τρισδιάστατης µοντελοποίησης.

Οπτική σάρωση µε λέιζερ

Διαφορετικά υλικά απαιτούν διαφορετικές τεχνικές μέτρησης. Τα μοναδικά τρισδιάστατα δερμάτινα ένθετα με καπιτονέ διαμάντινο μοτίβο στις πόρτες και τα πίσω τμήματα της Flying Spur, δεν γίνεται να μετρηθούν από μία συσκευή αφής, διότι το άγγιγμα της επιφάνειας θα προκαλούσε σφάλμα στην ένδειξη. Αντ’ αυτού, χρησιμοποιείται ένας οπτικός σαρωτής λέιζερ για τη χαρτογράφηση και τον έλεγχο των ακριβών περιγραμμάτων κάθε διαμαντιού.

Η καμπίνα της Flying Spur αποτέλεσε μία νέα πρόκληση, λόγω του εύρους λειτουργικότητας για κάθε θέση. Τα πίσω καθίσματα από μόνα τους προσφέρουν ρύθμιση 14 κατευθύνσεων, πέντε τρόπους μασάζ, ενώ τα δύο εξωτερικά καθίσματα επιπλέον θερμαίνονται και αερίζονται. Από την εφαρμογή της μονοκόμματης επένδυσης έως αυτή του ξύλου και της πολυτελούς δερμάτινης ταπετσαρίας, όλα εξαρτώνται από την επίτευξη ελάχιστων ανοχών μεταξύ μίας ποικιλίας διαφορετικών υλικών, όπως ξύλο, μέταλλο, ύφασμα και δέρμα.

Ακριβής έλεγχος θερµοκρασίας

Τα υλικά διαστέλλονται, όταν είναι ζεστά και συστέλλονται, όταν είναι κρύα, επομένως είναι σημαντικό οι μετρήσεις να λαμβάνονται σε σταθερή θερμοκρασία αναφοράς. Εντός του Τμήματος Μετρολογίας, η θερμοκρασία διατηρείται σταθερή στους 20°C. Ωστόσο, για εξαρτήματα που απαιτούν τα υψηλότερα επίπεδα ακρίβειας, υπάρχει ένας χώρος που ονομάζεται περιοχή Υψηλής Ακρίβειας Μέτρησης, όπου ένα ειδικό σύστημα ελέγχου του μικροκλίματος διασφαλίζει ότι η θερμοκρασία δεν αποκλίνει ποτέ περισσότερο από μισό βαθμό Κελσίου. Σε αυτήν την περιοχή υπάρχουν τρεις τεράστιοι όγκοι από γρανίτη, στους οποίους τα εξαρτήματα ή ολόκληρα τμήματα μπορούν να στερεωθούν για την απόλυτη σταθερότητα, που είναι απαραίτητη για έναν έλεγχο ακριβείας.

Προηγουμένως όμως, τα εξαρτήματα που πρέπει να μετρηθούν χρειάζεται να «μουλιάσουν» στην ατμόσφαιρα, ώστε να αποκτήσουν την ίδια θερμοκρασία έως τον πυρήνα τους.


«Ένα μεγάλο εξάρτημα, όπως ένα μπλοκ κινητήρα, μπορεί να χρειαστεί να μείνει σε σταθερή θερμοκρασία έως και μία εβδομάδα, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι η θερμοκρασία είναι 20°C μέχρι το κέντρο του», εξηγεί ο Stockdale.


Ο τρόπος µε τον οποίο φαίνεται, αποδίδει και διαρκεί µία Bentley στον χρόνο, οφείλεται στην ακρίβεια µε την οποία κάθε ένα από τα εξαρτήµατά της ανταποκρίνεται στην τελειότητα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.