Covid – 19 και το Ανεξάρτητο Aftermarket
AISIN

Covid – 19 και το Ανεξάρτητο Aftermarket

Η κατάσταση που έχει δηµιουργηθεί τους τελευταίους δύο µήνες σε Ελλάδα και Ευρώπη, έχει φέρει κυριολεκτικά τα πάνω κάτω σε όλα τα επίπεδα. Μιλήσαµε µε επιχειρηµατίες, στελέχη και εργαζόµενους που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της δευτερογενούς αγοράς και σας µεταφέρουµε τις απόψεις, τις εκτιµήσεις τους, καθώς και τα µηνύµατα για την επόµενη ηµέρα.

Ο Covid -19 αποτελεί ένα παγκόσµιο φαινόµενο και ολόκληρος ο πλανήτης βιώνει πρωτόγνωρες καταστάσεις. Πρόκειται για ένα θέµα το οποίο διαµορφώνει νέα δεδοµένα στην καθηµερινότητά µας, τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελµατικό επίπεδο.

Οι ανθρώπινες απώλειες μεγάλες, με την ιατρική κοινότητα να αντιμετωπίζει μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην σύγχρονη ιστορία της. Σήμερα, δύσκολα μπορούμε να προβλέψουμε ποιες είναι οι πραγματικές επιπτώσεις αυτής της κατάστασης στη ζωή μας στις διάφορες πτυχές της. Δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι η πρώτη προτεραιότητα είναι να διασφαλίσουμε, με κάθε δυνατό τρόπο, ότι αυτή η πανδημία ελέγχεται γρήγορα και με τις λιγότερες συνέπειες από την άποψη της δημόσιας υγείας.

Τεράστιες απώλειες ήδη καταγράφονται και στην παγκόσμια οικονομία με την αγορά του Ανεξάρτητου Aftermarket να μην αποτελεί εξαίρεση. Πολλοί είναι εκείνοι που προειδοποιούν για τις πολύ σοβαρές συνέπειες που μπορεί να έχει η σημερινή κατάσταση, με τη σχεδόν απόλυτη παράλυση της οικονομικής δραστηριότητας.

Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, θα προσπαθήσουμε να σκιαγραφήσουμε το κλίμα σε όλα τα επίπεδα της εφοδιαστικής αλυσίδας της Δευτερογενούς αγοράς.

Η πτώση στην αγορά

Ο χώρος του Aftermarket πλήττεται σε παγκόσμιο επίπεδο και εν προεκτάσει σε εθνικό. Με τα περιοριστικά μέτρα να έχουν ληφθεί από πολύ νωρίς στην Ελλάδα, πολλές επιχειρήσεις έχουν κλείσει με απόφαση του κράτους, εξαιρώντας τον επισκευαστικό κλάδο από αυτές. Αυτό όμως δεν αποτέλεσε εμπόδιο για την ένταξή τους στα μέτρα στήριξης, ως πληγείσες από την πανδημία επιχειρήσεις. Με την αγορά να είναι στο μηδέν σε πολλούς τομείς, όπως π.χ. σε αυτόν του τουρισμού, θα μπορούσε κάποιος να πει ότι είναι καλό που το Aftermarket παραμένει σε λειτουργία, έστω και με πολύ μειωμένη δραστηριότητα. Η κίνηση έχει συρρικνωθεί κατά μεγάλο βαθμό και τα συνεργεία περιορίζονται σε ελάχιστες εργασίες.

Πρόσφατα, σε συνέντευξη που παρέθεσε στο AutoSpecialist ο Πρόεδρος του ΕΟΒΕΑΜΜ (Ενιαία Ομοσπονδία Βιοτεχνών Επισκευαστών Αυτοκίνητων Μηχανημάτων Μοτοσυκλετών) κος Αθανάσιος Νικολόπουλος, μεταξύ άλλων εξέφρασε τη θέση της Ομοσπονδίας για την ένταξη των συνεργείων στα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης και για τη λειτουργία τους τη δεδομένη περίοδο.


Είναι σαφές ότι η ένταξη των συνεργείων στα µέτρα στήριξης, που άµεσα και εµφατικά αιτήθηκε η ΕΟΒΕΑΜΜ, αποτελεί αυτονόητη και στοιχειώδη ενέργεια για τη βιωσιµότητά τους. Προσωπικά θεωρώ ότι θα ήταν πιο φρόνιµο να ενταχθούν και τα συνεργεία αυτοκινήτων στο αναγκαστικό “lockdown”. Η Πολιτεία έκρινε ότι η λειτουργία των συνεργείων ήταν αναγκαία για λόγους Δηµόσιου συµφέροντος, για την κάλυψη των µεταφορικών αναγκών των πολιτών. Ωστόσο θεωρώ ότι οι ανάγκες αυτές θα µπορούσαν να εξυπηρετηθούν µε το οργανωµένο κυλιόµενο άνοιγµα – «εφηµερία» ορισµένων συνεργείων ανά περιοχή, δεδοµένου του ελάχιστου αριθµού διελεύσεων οχηµάτων από τις επιχειρήσεις του κλάδου.
Πρόεδρος του ΕΟΒΕΑΜΜ, Αθανάσιος Νικολόπουλος

Ενδεικτικά και µετά από έρευνα που πραγµατοποίησε το περιοδικό AutoSpecialist σε ένα δείγµα επαγγελµατιών του χώρου, κατά την πλειοψηφία τους συνεργεία, προκύπτει ότι:

  • 82% συνεχίζει να εργάζεται έστω και µε πιο περιορισµένο ωράριο
  • 74% έχει ενταχθεί στα µέτρα στήριξης του κράτους
  • 52% βλέπει απώλειες στον κύκλο εργασιών του πάνω από 70% κατά τον τελευταίο µήνα

Σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις, η πτώση στην αγορά κυµαίνεται από 55% έως 65% το τελευταίο διάστηµα.


Σίγουρα η ζήτηση τον Απρίλιο ήταν µειωµένη, αλλά όχι και µηδενική. Υπάρχουν ακόµα έµποροι και συνεργεία τα οποία παραµένουν ανοιχτά και ειδικά εκείνα που επισκευάζουν οχήµατα της αστυνοµίας, της πυροσβεστικής, του ΕΚΑΒ κ.λπ.. Επιπλέον, η πτώση της ζήτησης είναι µεγαλύτερη στα αστικά κέντρα απ’ ό,τι στην επαρχία µιας κι εκεί υπάρχουν και πολλά αγροτικά οχήµατα τα οποία συνεχίζουν να κυκλοφορούν ακόµη περισσότερο απ’ ό,τι προ Covid-19 περιόδου µιας και η ζήτηση σε τρόφιµα και λαχανικά έχει ιδιαίτερα µεγάλη αύξηση την περίοδο αυτή.
Χρήστος Βερροιόπουλος, VSM manager της SKF Ελλάς

Για τη γενικότερη εικόνα της αγοράς, κυρίως σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο κος Φώτης Κατσαρδής, Πρόεδρος της Temot International, σχολίασε:


Μέσα από τη διεθνή προοπτική της ΤEMOT International, θα µπορούσαµε να παρατηρήσουµε δύο διαφορετικές εικόνες. Οι χώρες που έχουν πληγεί περισσότερο, Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία, αλλά και αυτές οι οποίες αποφάσισαν εγκαίρως τον µεγάλο εγκλεισµό, έχουν σαφέστατα τις περισσότερες απώλειες. Σε όλες τις περιπτώσεις έχουµε ένα πρώτο τρίµηνο πολύ ικανοποιητικό και έναν Απρίλη καταστροφικό. Από όλους τους µετόχους µας σε 90 χώρες του κόσµου, το 60% έχει πληγεί ιδιαίτερα σοβαρά (στην Ευρώπη 80%). Ιδιαίτερη εξαίρεση αποτελούν η Γερµανία και η Πολωνία, των οποίων οι αγορές είναι ακόµα αρκετά ενεργές και οι επιπτώσεις µέτριες. Ποσοστό 80% των χωρών βρίσκεται σε εγκλεισµό, αλλά το 90% των µετόχων µας και των αποθηκών τους είναι ανοιχτές. Το 75% των µετόχων δεν αντιµετωπίζει ζητήµατα διαθεσιµότητας και µόνο ένα 20% των προµηθευτών έχουν κάποιες δυσκολίες παράδοσης. Παρότι το 85% των συνεργειών παραµένουν µε κάποιο τρόπο ανοιχτά, δεν υπάρχει φυσικά ιδιαίτερη ζήτηση, παρά µόνο λόγω επειγόντων καταστάσεων.

Προβληµατισµός

Μέσα από συζητήσεις προέκυψε έντονος προβληματισμός τόσο για το σήμερα όσο και για το αύριο. Σκέψεις που μας γυρίζουν πίσω, σε εποχές κρίσεων με τα πολλά προβλήματα στην αγορά. Σήμερα, μία από τις πιο άμεσες ανησυχίες του κλάδου είναι η συνέπεια στις πληρωμές και η ρευστότητα. Ένα από τα μέτρα στήριξης του κράτους προς τις επιχειρήσεις ήταν και η αναστολή της εξόφλησης επιταγών κατά 75 ημέρες, γεγονός που εκμεταλλεύτηκαν αρκετοί, αφήνοντας ανεξόφλητες επιταγές μέχρι νεωτέρας. Αυτό και μόνο θα προκαλέσει ένα ντόμινο. Επίσης, θα πρέπει να συνυπολογιστεί ότι μαζί με την ενδεχόμενη αναβολή της καταβολής του δώρου του Πάσχα για το καλοκαίρι, ενδεχομένως να δημιουργηθεί νέος γύρος ασυνέπειας στις πληρωμές, καθώς και για εκείνη την περίοδο συγκεντρώνονται πολλά… Βέβαια ο γενικότερος προβληματισμός για τα σημάδια που θα αφήσει η πανδημία είναι μεγαλύτερος και χρήζει διερεύνησης, αλλά δεν είναι της παρούσης καθώς το περιβάλλον είναι ακόμα ευμετάβλητο και τα δεδομένα αλλάζουν. Σε αυτήν τη φάση, εκτός βέβαια από την ανησυχία για τον ανθρώπινο παράγοντα και βασικά την υγεία, που αποτελεί προτεραιότητα και τον κορυφαίο προβληματισμό, καταγράψαμε τις πρώτες «αναγνώσεις», σε σχέση με την αγορά σήμερα.


Από την επαγγελματική πλευρά, φοβόμαστε ότι ακόμα και αν οι εταιρείες του τομέα ξεπεράσουν αυτή την κρίση, καμία τους δεν θα μείνει αλώβητη, γιατί το φάσμα της κρίσης επιδρά σε όλα τα επίπεδα και σε όλους τους τομείς της κοινωνίας και της οικονομίας. Ακολούθως, το σοβαρότερο ερώτημά μας αφορά τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων που αποτελούν τον κορμό του τομέα μας παγκοσμίως (και της οικονομίας) και αυτές είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Δεν πιστεύω ότι οποιαδήποτε πολυεθνική μεγέθους δισεκατομμυρίων, στον χώρο μας τουλάχιστον, θα αντιμετωπίσει σοβαρό πρόβλημα (εκτός από το χρηματιστήριο). Οι προμηθευτές θα τους υποστηρίξουν (δυστυχώς δεν βλέπουμε την ίδια θέληση προς το παρόν από πλευράς προμηθευτών, για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις), η πρόσβαση σε τραπεζικά και άλλα κεφάλαια είναι εγγυημένη. Μία οικογενειακή επιχείρηση όμως δεν έχει τις ίδιες δυνατότητες. Αν η κρίση συνεχιστεί, στο τέλος θα έχουμε πολλαπλές πτωχεύσεις, εξαγορές για ένα πινάκιο φακής και προσαρμογή σε άλλο επίπεδο και ρόλους στην αλυσίδα διανομής.
Φώτης Κατσαρδής, ΤEMOT International


Συσσωρευμένες οφειλές σε τράπεζες και Δημόσιο, τα υψηλά μισθώματα που, κατά κανόνα, βαρύνουν τους εκμεταλλευτές των συνεργείων, οι μισθοδοσίες, σε συνδυασμό με την κατάρρευση του τζίρου, ενόψει και της επικείμενης μείωσης της τουριστικής κίνησης, συνθέτουν, κυριολεκτικά, μία ωρολογιακή βόμβα στα θεμέλια της οικονομικής επιβίωσης των επαγγελματιών του κλάδου. Πολύ φοβάμαι ότι απροσδιόριστος αριθμός επαγγελματιών απειλείται με οριστικό λουκέτο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους αυτο-απασχολούμενους και τους εργαζόμενους.
Αθανάσιος Νικολόπουλος, ΕΟΒΕΑΜΜ


Πιθανόν, όταν ξανανοίξουν τα καταστήματα να υπάρξουν θέματα διαθεσιμότητας, γεγονός που οφείλεται είτε στην αναστολή παραγωγής από κάποιους προμηθευτές ή σε οικονομικές εκκρεμότητες που θα υπάρχουν στην αγορά. Το σημαντικότερο πρόβλημα αυτή την στιγμή είναι η οικονομική ρευστότητα λόγω κλεισίματος της αγοράς.
Χρήστος Βερροιόπουλος, SKF Ελλάς


Η πιο μεγάλη ανησυχία μου είναι ο χρόνος που θα χρειαστεί για την πλήρη ανάκαμψη των πωλήσεων μετά το τέλος των περιοριστικών μέτρων στην κίνηση των πολιτών, η μείωση στον τουρισμό και η πιθανή αύξηση λόγω των προηγουμένων της ανεργίας. Από τις μεγαλύτερες ανησυχίες των συνεργατών μας είναι η εξαιρετικά μειωμένη ζήτηση καθώς και οι εισπράξεις, ιδιαιτέρως όσον αφορά τις επιταγές και πιο συγκεκριμένα αναφορικά με την επέκταση του χρόνου αποπληρωμής τους κατά 75 ημέρες. Ο Μάρτιος κινήθηκε σε λογικά επίπεδα σε σχέση με τις συνθήκες, αλλά ο Απρίλιος, από θέμα ρευστότητας, πιθανόν να αποδειχτεί ακόμη πιο δύσκολος μήνας, παρά τις όποιες βοηθητικές κυβερνητικές διατάξεις.
Αθανάσιος Ανδρεάδης, Bilstein Group


Η επιβίωση είναι η πρώτη προτεραιότητα σε περιόδους σαν αυτή που ζούμε – τόσο ατομικά όσο και σε επίπεδο εταιρειών, κλάδων κτλ. Προσπαθούμε σε ένα ρευστό και ευμετάβλητο περιβάλλον να βρούμε την κατάλληλη ισορροπία, ώστε να εξασφαλίσουμε την επιβίωσή μας με τις λιγότερες δυνατές απώλειες για το προσωπικό, τους πελάτες και την προοπτική της εταιρείας μας. Αναμφισβήτητα, η ασφάλεια όλων των εμπεκομένων, η ρευστότητα και η ελαχιστοποίηση των κινδύνων είναι βραχυπρόθεσμα το κύριο μέλημα όλων των επιχειρήσεων αυτήν την εποχή.
Νίκος Μαγόπουλος, ΙΑΠΩΝΙΚΗ


Η αγορά αλλάζει, οι μικρές επιχειρήσεις βάλλονται περισσότερο, οι οικονομικές υποχρεώσεις συσσωρεύονται και μεταφέρονται σε μελλοντικούς χρόνους που όμως σήμερα είναι σχεδόν αδύνατο να προβλέψει ο επιχειρηματίας εάν θα μπορεί να αντεπεξέλθει σε αυτές. Σαν αποτέλεσμα, θα υπάρξουν αρκετές επιχειρήσεις οι οποίες θα εγκαταλείψουν τον κλάδο μας και θα έχουμε μία αναδιοργάνωση της αγοράς στον χώρο των επιχειρήσεων από πάνω προς τα κάτω. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις θα μείνουν αλώβητες. Σίγουρα και αυτές θα καταγράψουν σημαντικές απώλειες, αλλά μέσα από την οργάνωση και τα συστήματα που διαθέτουν, θα μπορέσουν να πάρουν γρηγορότερα τα διαρθρωτικά μέτρα που απαιτούνται για την επόμενη ημέρα, προσπαθώντας να διατηρήσουν τον χώρο τους, να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και να καταλάβουν ίσως και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, καλύπτοντας το ενδεχόμενο κενό που θα δημιουργηθεί.
Αλέξανδρος Κουράκης, JAPANPARTS Group


Οι κυριότερες ανησυχίες μας για την πορεία του κλάδου και της εταιρείας μας συνδέονται με τη διάρκεια εξάπλωσης της πανδημίας, την αναγκαιότητα διατήρησης προληπτικών μέτρων και τις συνέπειες που θα αφήσει στην ελληνική οικονομία συνολικά, δεδομένου ότι είναι πολύ μικρό το διάστημα που βγήκαμε από τη μεγαλύτερη σε διάρκεια ύφεση της σύγχρονης ιστορίας της. Υπάρχει ανομοιομορφία στα μηνύματα που λαμβάνουμε καθημερινά από τους συνεργάτες μας. Ενώ κυριαρχεί ο προβληματισμός και η ανησυχία στους περισσότερους, υπάρχουν παράλληλα συνεργάτες που το βλέπουν ως ευκαιρία να διορθωθούν στρεβλώσεις στην αγορά μας, όπως για παράδειγμα στον τομέα των πληρωμών.
Γιώργος Φασουλάς Τροχοκίνηση, Α.Ε.Β.Ε


Οι πελάτες μας αντιμετωπίζουν μία πρωτόγνωρη κατάσταση. Αδυνατούν να επιτύχουν πωλήσεις, καθώς η ζήτηση ανταλλακτικών, λόγω καραντίνας, έχει μειωθεί δραματικά και επίσης μερικές φορές αντιμετωπίζουν δυσκολίες με την παράδοση/παραλαβή των προϊόντων. Το πρόβλημα ρευστότητας είναι επίσης σημαντικό, ορισμένοι πελάτες δεν μπορούν να πληρωθούν και έχουν πρόβλημα να πληρώσουν τους προμηθευτές.
Tanguy Brohee, AISIN Europe S.A

Οι πρώτες αντιδράσεις

Από τη στιγμή που το πρόβλημα άρχισε να παίρνει διαστάσεις, οι οργανισμοί έλαβαν τα δικά τους μέτρα που αφορούσαν κυρίως την υγεία των εργαζομένων, εστιασμένα στην πρόληψη. Οι εταιρείες, μεταξύ άλλων, εφάρμοσαν καθεστώς εργασίας των υπαλλήλων από το σπίτι, ενώ πολλές εκμεταλλεύτηκαν τα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης, θέτοντας συμβάσεις υπαλλήλων τους σε αναστολή μιας που ο όγκος εργασιών είναι μειωμένος. Παράλληλα ελήφθησαν όλα τα μέτρα ασφαλείας για το προσωπικό που συνέχισε να δραστηριοποιείται κανονικά στον χώρο εργασίας. Καταστήματα πώλησης ανταλλακτικών και συνεργεία έλαβαν όλα τα μέτρα για την προσωπική τους ασφάλεια. Όσον αφορά το χρηματοοικονομικό θέμα, για πολλούς η ρευστότητα ήταν ένα από τα ζητήματα που θα κυριαρχούσε, γι’ αυτό φρόντισαν να τακτοποιήσουν υποχρεώσεις, ώστε να αποφύγουν προβλήματα που ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν τους επόμενους μήνες. Επίσης η συνεχής παρακολούθηση του στοκ ειδικά αυτήν την περίοδο είναι επιτακτική. Ακόμη, η σωστή ενημέρωση στο δίκτυο συνεργατών είναι αναγκαία, τόσο σε επίπεδο επιμόρφωσης στα μέτρα ασφαλείας, όσο και σε θέματα διαχείρισης κρίσης.

Αυτές είναι οι σηµαντικότερες άµεσες ενέργειες που καταγράψαµε από τους ερωτηθέντες:

  1. Ενηµέρωση συνεργατών, δικτύου και µελών για τους κινδύνους και τα µέτρα προστασίας
  2. Ενηµέρωση συνεργατών, δικτύου για θέµατα νοµικής και χρηµατοοικονοµικής υπόστασης
  3. Εφαρµογή τηλεργασίας
  4. Μείωση δαπανών
  5. Επιτάχυνση πληρωµών
  6. Αυστηρή παρακολούθηση ταµειακών εισροών και εκροών
  7. Διαρκής έλεγχος στοκ
  8. Αναστολή συµβάσεων εργασίας
  9. Εργασία εκ περιτροπής για την προστασία των εργαζοµένων
  10. Περιορισµός µετακινήσεων
  11. Αναβολή – ακύρωση κάθε είδους εκδηλώσεων

Διαθεσιµότητα προϊοντων

Σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, ο κλάδος δεν αντιμετωπίζει σοβαρά θέματα διαθεσιμότητας αυτήν τη στιγμή. Ενδεχομένως, προς το παρόν, η μειωμένη ζήτηση να έχει κρύψει πιθανές αδυναμίες προμηθευτών.


Ο Tanguy Brohee, Marketing & communication senior specialist της AISIN Europe, φάνηκε καθησυχαστικός και μας δήλωσε: Τους τελευταίους μήνες, εργαζόμαστε σκληρά για να μην υπάρξουν τέτοιου είδους προβλήματα στη διαθεσιμότητα των αποθεμάτων. Έχουμε αντιμετωπίσει παρόμοια προβλήματα στο παρελθόν και τώρα είμαστε πλήρως προετοιμασμένοι για τη διανομή όλων των προϊόντων μας σε όλες τις περιοχές. Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, την ίδια περίοδο, το ποσοστό διαθεσιμότητας είναι υψηλότερο.

Παρ΄ όλα αυτά, το άμεσο μέλλον μπορεί να επιφυλάσσει προβλήματα διαθεσιμότητας, όπως τονίζει ο Αλέξανδρος Κουράκης, Export Sales Consultant του Οµίλου JAPANPARTS:
Αυτή τη στιγμή, η διαθεσιμότητα των προϊόντων σε ό,τι αφορά το group JAPANPARTS, βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο, καλύπτοντας πάνω από το 80-85% των παραγγελιών των πελατών μας, διατηρώντας ένα σημαντικό απόθεμα ανταλλακτικών και εξαρτημάτων στις εγκαταστάσεις μας.

Αν κοιτάξουμε τις παραδοσιακές χώρες παραγωγής ανταλλακτικών και εξαρτημάτων, θα δούμε ότι στην Ασία, η Κίνα έχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στον κόσμο. Σε ό,τι αφορά την Ευρώπη, η Ιταλία, η Γερμανία και η Γαλλία φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις. Οι χώρες αυτές είναι και οι χώρες οι οποίες έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση και επομένως η παραγωγή τους έχει μειωθεί σημαντικά. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να παρατηρηθεί στο άμεσο μέλλον πρόβλημα διαθεσιμότητας προϊόντων στην αγορά, όταν τα αποθέματα των εταιρειών θα αρχίσουν να εξαντλούνται.

Σήμερα, η διανομή των προϊόντων έχει επηρεαστεί σημαντικά από την πανδημία, καθώς και οι μεταφορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν προβλήματα σε ό,τι αφορά τις οδικές, τις θαλάσσιες και τις αεροπορικές μεταφορές. Οι οδηγοί, οι οποίοι μεταφέρουν εμπορεύματα από χώρες του εξωτερικού, είναι υποχρεωμένοι να παραμείνουν σε καραντίνα 14 ημερών. Τα πλοία θα πρέπει να παραμείνουν αρόδου και να περιμένουν την υγειονομική επιτροπή για έλεγχο κ.ο.κ.. Όπως αντιλαμβάνεστε, όλα αυτά σίγουρα δημιουργούν καθυστερήσεις σε χρόνους παράδοσης και κυρίως στις επόμενες μεταφορές των εταιρειών.”


Αντίστοιχα προβλήματα σε καθυστερήσεις παραδόσεων, λόγω προβλημάτων στις μεταφορές διακρίνει και ο Αθανάσιος Ανδρεάδης από το Bilstein group:
Όσον αφορά το Bilstein group (febi, SWAG & Blue Print), η διαθεσιμότητα των προϊόντων κινήθηκε στα συνήθη πολύ υψηλά επίπεδα του group και οι μόνες καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν ήταν λόγω συνωστισμού στα σύνορα, 4-5 εργάσιμες ημέρες το πολύ.

Ευκαιρία ανάπτυξης | Nέα προσέγγιση

Η κρίση γεννάει ευκαιρίες! Χρησιμοποιώ μία κλισέ πρόταση που όμως σε περιόδους κρίσης έχει αποδειχτεί πως ισχύει. Αλλαγές αναμένονται σε πολλά επίπεδα, κυρίως όμως στη χρήση ψηφιακών εργαλείων που ενδεχομένως να μην είχαν αξιοποιηθεί στο έπακρο για να βελτιώσουν τη λειτουργία και την παραγωγικότητα. Η κάθε επιχείρηση – οργανισμός σχεδιάζει, μελετά ευκαιρίες που μπορεί να εκμεταλλευτεί, τόσο για την καλύτερη λειτουργία, όσο και για τη διεύρυνση των προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρει. Τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης ανέδειξαν την τηλεργασία, τις απομακρυσμένες υπηρεσίες, τις on-line αγορές περισσότερο από ποτέ στη ζωή των Ελλήνων. Επίσης δεν μπορούμε να αφήσουμε εκτός την επιμόρφωση, καθώς τώρα και τους επόμενους μήνες οι εκπαιδεύσεις μπορεί να μην είναι εφικτές με φυσική παρουσία. Οι οργανισμοί, αν δεν έχουν ήδη προσφέρει webinars, σίγουρα θα ξεκινήσουν να προσφέρουν και αυτήν την υπηρεσία. Ενδεχομένως κάποια προϊόντα, όπως για παράδειγμα οι μπαταρίες, να έχουν ιδιαίτερα αυξημένη ζήτηση στο επόμενο διάστημα… Από την εμπειρία της κρίσης που πέρασε η ελληνική οικονομία, ο καταναλωτής θα αναζητήσει και φθηνότερα προϊόντα.


Τα δίκτυα διανομής σε παγκόσμιο επίπεδο θα έρθουν πιο κοντά στους καταναλωτές (GLOCAL – Think Global, Act Local), καθώς επίσης και θα αναθεωρηθούν τα επίπεδα των αποθεμάτων όλων.
Αθανασιος Ανδρεαδης, Bilstein Group


Κάθε κρίση είναι μία ευκαιρία και η Ελλάδα, ως μικρό έθνος, οφείλει να αντιληφθεί ότι υποστηρίζει την οικονομία της, τις ελληνικές επιχειρήσεις, την ελληνική εργασία και εν τέλει το μέλλον της χώρας.
Σταυρος Λαζαριδης, Comline Ελλας A.E.


Η αγορά πάντοτε προσέφερε ευκαιρίες ανάπτυξης. Η ψηφιακή δυνατότητα επικοινωνίας και εμπορίου με τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, είναι μία μορφή ανάπτυξης. Γύρω από την τεχνολογία αυτή στήνονται πολλές εταιρείες και υπηρεσίες που μπορούν να βοηθήσουν τον κλάδο μας και να προσφέρουν λύσεις που ενδεχομένως μέχρι σήμερα να μην ήταν ορατές ή να μην τις είχαμε ανάγκη, λόγω του παραδοσιακού τρόπου με τον οποίο δουλεύαμε.
Αλεξανδρος Κουρακης, JAPANPARTS Group


Μπορούμε να πούμε ότι υπηρεσίες που θα έχουν σχέση με διασύνδεση, ψηφιοποίηση, αυτοματισμό διαδικασιών θα έχουν αυξημένη ζήτηση.
Νικος Μαγοπουλος, ΙΑΠΩΝΙΚΗ

Υπάρχει θετική πλευρά;

Τελικά μπορεί κανείς να ελπίζει πως ο επισκευαστικός κλάδος θα τα καταφέρει με λιγότερες απώλειες, σε σχέση με άλλους τομείς; Βεβαίως! Υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις, ειδικά στη χώρα μας, ότι το Aftermarket για μία ακόμα φορά θα έχει την ευκαιρία να ανακάμψει ίσως πιο γρήγορα από κάθε άλλο τομέα. Ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων που είναι από τους γηραιότερους στην Ευρώπη (περίπου 15 έτη), σε συνδυασμό με το τεράστιο πλήγμα που δέχεται ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς η αγορά ενός αυτοκινήτου πλέον είναι δυσκολότερη από μία ολική επισκευή, θα προσφέρει μία σχετική κίνηση στο Ανεξάρτητο Aftermarket ενδεχομένως και γρήγορα. Οι ερωτηθέντες τοποθετήθηκαν στο θέμα και μας εξηγούν γιατί οι επαγγελματίες του κλάδου έχουν δικαίωμα να αισιοδοξούν.


Όταν είχαμε την κρίση SARS το 2003 στην Κίνα, η αγορά εκτοξεύτηκε αμέσως μετά. Ακούγεται θετικό, όπως και αυτά που λέγονται ότι οι άνθρωποι θα στραφούν περισσότερο στο αυτοκίνητο και όχι σε μαζικά μέσα μεταφοράς ή αεροπλάνα, άρα θα υπάρξει ώθηση και ανάπτυξη. Γενικά όμως, ακόμα και αν ακούγεται σαν αφορισμός, το ΙΑΜ δεν είναι κυκλική ή αντικυκλική, αλλά μία σταθερή αγορά και εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες. Οι ενδείξεις για την επόμενη ημέρα είναι θετικές για αυτούς που θα επιβιώσουν και θα είναι παρόντες. Προς το παρόν και για 18 μήνες ακόμα, πρέπει να παλέψουμε σκληρά.
Φώτης Κατσαρδής, ΤEMOT International


Μπροστά σε μία τρομακτική πιθανή κατάρρευση σε πωλήσεις / ζήτηση, ο κόσμος του Aftermarket θα επιβιώσει, εάν υιοθετήσει νέες προσεγγίσεις. Νομίζω ότι το να είσαι ανοιχτός και να σκέφτεσαι δημιουργικά θα βοηθήσει να βρούμε νέους τρόπους για να βγούμε από την κρίση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Gael Escribe NEXUS, Automotive International


H επόμενη μέρα θα είναι πολύ δύσκολη για όλους μας. Οι συνέπειες της πρωτόγνωρης κατάστασης που βιώνουμε θα είναι βαρύτατες, αν και μη προσδιορίσιμες ακόμα. Ωστόσο, ο κλάδος θα αντέξει, όπως άντεξε και την προηγούμενη δεκαετία, με σκληρή δουλειά, αλλά, αυτή τη φορά, και με την αναγκαία στήριξη από την Πολιτεία και όχι με ημίμετρα. Τη στήριξη αυτή θα διεκδικήσουμε σθεναρά για την επιβίωσή μας, για τη διατήρηση των συνεργείων μας, για τις οικογένειές μας, για τους εργαζόμενους και τους πελάτες μας.
Αθανάσιος Νικολόπουλος ΕΟΒΕΑΜΜ


Ένα σίγουρα θετικό αποτέλεσμα είναι ότι ο στόλος των αυτοκινήτων διαχρονικά μεγαλώνει (παγκόσμια κρίση 2008-9, ελληνική κρίση 2011-2015 κλπ) και δεν φαίνεται να επηρεάζεται. Επίσης, η αγορά των νέων οχημάτων θα έχει ακόμα μεγαλύτερη μείωση, με αποτέλεσμα την ενίσχυση του υπάρχοντος στόλου και επομένως των Aftermarket ανταλλακτικών. Με την ανακοίνωση της εξόδου από τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων και το άνοιγμα των καταστημάτων, αναμένεται να υπάρξει μία ανάκαμψη της αγοράς τους επόμενους μήνες, καλύπτοντας μέρος του τζίρου των προηγούμενων μηνών.
Αθανάσιος Ανδρεάδης Bilstein Group


Σύμφωνα με τις τελευταίες ευρωπαϊκές μελέτες μεγάλων οίκων που εξειδικεύονται στις μελέτες για το IAM, το Aftermarket θα κερδίσει έδαφος έναντι των ανταλλακτικών αντιπροσωπείας ακόμα περισσότερο απ’ ό,τι μέχρι σήμερα. Επιπλέον, θα υπάρξει ένα «συμμάζεμα» στα οικονομικά του κλάδου, κάτι που θα βοηθήσει όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (εμπόρους χονδρικής, λιανικής και συνεργεία). Εμείς θα βρισκόμαστε στο πλευρό των Συνεργατών μας προκειμένου να τους υποστηρίξουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και είμαστε σίγουροι ότι θα ξεπεράσουμε και αυτή την δοκιμασία.
Χρήστος Βερροιόπουλος, SKF Ελλάς


Το νέο οικονομικό περιβάλλον το οποίο έχει δημιουργηθεί είναι φιλικότερο προς το ΙΑΜ. Κάποιοι πιθανοί αγοραστές νέων αυτοκινήτων, θα σκεφτούν περισσότερο εάν θα προβούν σήμερα σε αγορά καινούργιου αυτοκινήτου ή θα κρατήσουν αυτό που έχουν και θα το συντηρήσουν σωστά. Οι νέες τεχνολογίες και οι ψηφιακές τάσεις που έχουν δημιουργηθεί θα κάνουν το συνεργείο περισσότερο ψηφιακό και ίσως πιο αποτελεσματικό στη διαχείρισή του. Οι εταιρείες οι οποίες μέχρι σήμερα είχαν ένα απλό σύστημα παραγγελιών, ενδεχομένως να επενδύσουν στη δημιουργία ενός B2Β ή ακόμα και B2C σύστημα το οποίο θα τους ανοίξει άλλα κανάλια επικοινωνίας και σαφώς θα συμβάλλει σε μεγαλύτερο όγκο δουλειάς. Θα ήθελα να χρησιμοποιήσω ένα γνωμικό που διάβασα σε κάποιο άρθρο και το έλεγαν οι παλιοί: «Το εμπόριο αρρωσταίνει αλλά ποτέ δεν πεθαίνει».
Αλέξανδρος Κουράκης, JAPANPARTS Group


Θα ζήσουμε μία δύσκολη εποχή, καλούμαστε να κάνουμε την επαγγελματική και προσωπική μας επανάσταση. Η Comline δεν έχει καμία διάθεση να μετρήσει απώλειες, επιθυμεί να μετρήσει παρουσίες στις επάλξεις και τους στρατιώτες στον στίβο της μάχης. Επειδή οι Έλληνες γνωρίζουν από μάχες, περάσαμε δια πυρός και σιδήρου τα τελευταία δέκα έτη, καλούμε τους συνεργάτες μας να συστρατευθούν σε αυτόν τον αγώνα, από τον οποίο θα βγούμε νικητές. Συνοπτικά, κατά την άποψή μου, η οικονομία δεν αντιμετωπίζει κανένα συστημικό πρόβλημα, και αδιάφορα από τις αντιξοότητες, η Comline θα είναι διαρκώς παρούσα στις επάλξεις. Mαζί με τους συνεργάτες της (που κανένας δεν έκλεισε την επιχείρησή του) στη μάχη, θα καταπολεμήσουμε τους φόβους μας και θα υλοποιήσουμε τους στόχους μας, και πιστεύουμε ότι θα βγούμε νικητές. Καιρός για ανατροπές, μάχη και νίκη. Οι Έλληνες οφείλουν να φτάσουν νικητές στον τερματισμό και όχι ικέτες.
Σταύρος Λαζαρίδης, Comline Ελλάς Α.Ε.


Κάθε κρίση κρύβει δυσκολίες, αλλά ταυτόχρονα προκλήσεις και ευκαιρίες για όσους είναι σε επαγρύπνιση και ξέρουν να τις αξιοποιούν. Σίγουρα και αυτή η κρίση θα αφήσει ένα έντονο αποτύπωμα στην αγορά μας, αλλά νομίζω ότι όσοι, με σωστές αποφάσεις και κινήσεις ξεπεράσουν τις δυσκολίες, θα έχουν το πλεονέκτημα για ταχύτερη ανάκαμψη μελλοντικά, σε έναν κλάδο, αυτόν του ΙΑΜ, που σίγουρα θα παραμείνει με έντονο ενδιαφέρον τα επόμενα χρόνια.
Γιώργος Φασουλάς, Τροχοκίνηση Α.Ε.Β.Ε.


Ο κλάδος του ΙΑΜ παγκόσμια χαρακτηρίζεται από σχετική σταθερότητα τις περιόδους κρίσεων, όπως βέβαια και τις περιόδους με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Θα πρέπει να δούμε τη συνολική κατάσταση και προοπτική της κοινωνίας και της οικονομίας μετά την επιστροφή στην κανονικότητα για να βγάλουμε συμπεράσματα και να αναπροσαρμόσουμε τις προσδοκίες μας για το μέλλον. Υπάρχουν και θετικά στοιχεία και ευκαιρίες, που μπορεί να αναδειχθούν για το ΙΑΜ από αυτήν την κρίση. Η ΙΑΠΩΝΙΚΗ απέδειξε τα τελευταία χρόνια, εν μέσω διαφόρων δύσκολων καταστάσεων, ότι είναι ένας αξιόπιστος διαχρονικά εργοδότης και συνεργάτης. Με τον ίδιο τρόπο έχουμε λειτουργήσει και σε αυτήν την κρίση και να είναι σίγουροι όλοι οι συνεργάτες μας ότι θα είμαστε στο πλευρό τους για να βοηθήσουμε να ξεπεράσουμε μαζί και αυτήν τη δυσκολία.
Νίκος Μαγόπουλος, ΙΑΠΩΝΙΚΗ


Για τις ανάγκες αυτού του άρθρου χρειάστηκε να γίνει μία μεγάλη συλλογική προσπάθεια για να καταφέρουμε έστω και λίγο να δώσουμε μία εικόνα για τις συνθήκες εργασίας, το κλίμα, τις τάσεις, τους κινδύνους, αλλά και τις ευκαιρίες που δημιουργούνται στον κλάδο. Οι προβληματισμοί πολλοί για τις συνθήκες στις οποίες καλούνται να δραστηριοποιηθούν όλοι οι επαγγελματίες, αλλά και για τους μεγάλους κινδύνους που ελλοχεύουν από την εν εξελίξει πανδημία, αν τελικά δε βρεθεί οριστική λύση (εμβόλιο ή θεραπεία) σύντομα. Με τα δεδομένα, όπως τα γνωρίζουμε σήμερα, υπάρχουν και αισιόδοξα μηνύματα, καθώς το Automotive Aftermarket έχει αποδείξει ότι παραμένει σταθερή αξία σε περιόδους κρίσης.

Από τη δική μας πλευρά θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά όλους όσοι βοήθησαν για να γίνει αυτό το άρθρο.

  • Φώτη Κατσαρδή, Πρόεδρο & CEO TEMOT International
  • Gael Escribe, CEO NEXUS Automotive International
  • Αθανάσιο Νικολόπουλο, Πρόεδρο ΕΟΒΕΑΜΜ
  • Tanguy Brohee, Marketing & communication senior specialist AISIN Europe S.A.
  • Αθανάσιο Ανδρεάδη, Sales Manager Ελλάδα – Κύπρος Bilstein Group
  • Σταύρο Λαζαρίδη, Γεν. Δ/ντη Comline Hellas Α.Ε.
  • Νίκο Μαγόπουλο, Δ/ντα Σύμβουλο ΙΑΠΩΝΙΚΗ
  • Αλέξανδρο Κουράκη, Export Sales Consultant JAPANPARTS Group
  • Νίκο Καπόγιαννη, Δ/ντη Marketing SKAMA Ε. Σκαζίκης – Λ. Μαραγκός Α.Ε.
  • Χρήστο Βερροιόπουλο, VSM manager SKF Ελλάς
  • Γιώργο Φασουλά, Δ/ντα Σύμβουλο Τροχοκίνηση Α.Ε.Β.Ε.
  • Τους συνδρομητές μας που μοιράστηκαν τις πολύτιμες πληροφορίες τους.

ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΣΚΙΝΑ  

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.