eCompressors – Οι συµπιεστές του µέλλοντος
compressor

eCompressors – Οι συµπιεστές του µέλλοντος

Τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποκτούν όλο και µεγαλύτερη απήχηση και οι τεχνικοί είναι καλό να είναι προετοιµασµένοι για την επισκευή και συντήρησή τους.

Ο σχεδιασµός του eCompressor της DENSO έχει µία σειρά από πλεονεκτήµατα:

  • Ελεγχόµενη ταχύτητα περιστροφής που συµβάλλει στην εξοικονόµηση ενέργειας. «Όταν ελέγχετε την ταχύτητα του ηλεκτρικού συµπιεστή, ελέγχετε και την κατανάλωση ενέργειας. Όσο λιγότερη ενέργεια χρησιµοποιείτε για τη λειτουργία του συµπιεστή, τόσο περισσότερη µπορείτε να χρησιµοποιήσετε για να οδηγήσετε το υβριδικό ή το ηλεκτρικό όχηµα, ώστε να αυξηθεί η αυτονοµία του οχήµατος, εάν ο eCompressor παρέχει υψηλή απόδοση σε χαµηλές στροφές», σηµειώνει ο Richard Groot, Ειδικός Προϊόντος A/C στην DENSO AM.
  • Λόγω του µικρού µεγέθους του, ο eCompressor της DENSO καταναλώνει λιγότερη ενέργεια, επεκτείνοντας την αυτονοµία των µπαταριών ιόντων λιθίου.
  • Ο εσωτερικός ηλεκτροκινητήρας του eCompressor επιτρέπει στο A/C να συνεχίσει να λειτουργεί, ακόµα και όταν ο υβριδικός κινητήρας ή ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί σε κατάσταση ρελαντί ή είναι σβηστός. «Ο ηλεκτρικός συµπιεστής λειτουργεί ανεξάρτητα από τον κινητήρα. Ο συµπιεστής κινείται πάντα από τον ηλεκτροκινητήρα, συνεπώς όταν δεν λειτουργεί ο υβριδικός ή ηλεκτρικός κινητήρας, ο eCompressor µπορεί να συνεχίζει να λειτουργεί.» Αυτό προσφέρει ένα σηµαντικό πλεονέκτηµα έναντι των οχηµάτων µε συµβατικό καύσιµο, καθώς διατηρεί µία καλή θερµοκρασία στην καµπίνα.
  • Λιγότερος θόρυβος: ο νέος σχεδιασµός από την DENSO είναι πιο αθόρυβος από προηγούµενα µοντέλα, διατηρώντας ταυτόχρονα την ίδια ικανότητα ψύξης. Αυτό παρέχει ένα άνετο περιβάλλον χωρίς να ακούν οι επιβάτες ενοχλητικό θόρυβο.

Στόχος του συστήματος κλιματισμού στα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι μόνο να ψύχει την καμπίνα, αλλά και την μπαταρία που τροφοδοτεί το όχημα. «Σε περίπτωση βλάβης στο σύστημα κλιματισμού ενός «κανονικού» αυτοκινήτου, μπορείτε ακόμα να το οδηγήσετε και απλά να ανοίξετε ένα παράθυρο. Εάν το σύστημα κλιματισμού δεν λειτουργεί σε ένα ηλεκτρικό όχημα, το αυτοκίνητο δεν θα λειτουργήσει, καθώς πρόκειται για κίνδυνο ασφάλειας: η μπαταρία θα ζεσταθεί πολύ», εξηγεί ο Richard Groot, Ειδικός Προϊόντος A/C στην DENSO AM.

Επομένως, η απόδοση του συστήματος κλιματισμού θα αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία σε αυτά τα οχήματα. Γι’ αυτόν το λόγο, η DENSO αναλύει ένα κρίσιμο στοιχείο, το eCompressor, και προσφέρει κάποιες χρήσιμες συμβουλές συντήρησης.

Τι είναι το eCompressor και πώς λειτουργεί;

Οι συμβατικοί συμπιεστές τροφοδοτούνται από τον κινητήρα με τον ιμάντα κίνησης. Ωστόσο, τα ηλεκτρικά οχήματα δεν έχουν κινητήρες που λειτουργούν με ιμάντες, επομένως απαιτείται ένα διαφορετικό είδος συμπιεστή.

Το eCompressor της DENSO αποτελείται από τα ακόλουθα στοιχεία:

  1. Τµήµα συµπιεστή – περιέχει έναν συµπιεστή τύπου κύλισης για την έλξη, συµπίεση και εκκένωση του ψυκτικού µέσου.
  2. Μοτέρ – για την κίνηση του συµπιεστή. Ένα µοτέρ τύπου DC χωρίς ψήκτρες που χρησιµοποιεί έναν µόνιµο µαγνήτη ως ρότορα και ένα πηνίο για τον στάτη.
  3. Μετατροπέας (Inverter) – για την κίνηση του µοτέρ. Μετατρέπει το συνεχές ρεύµα (DC) από την µπαταρία HV σε εναλλασσόµενο ρεύµα (AC) για το µοτέρ. Επιπλέον, η ECU του A/C εισάγει τα σήµατα της ταχύτητας περιστροφής του συµπιεστή στον µετατροπέα µέσω της ECU HV προκειµένου να ελέγχεται η ταχύτητα περιστροφής του ηλεκτρικού συµπιεστή.
  4. Διαχωριστής λαδιού – το λάδι του συµπιεστή µπορεί να µειώσει την απόδοση ψύξης, εποµένως χρησιµοποιείται ένας διαχωριστής για τον διαχωρισµό του λαδιού από τον κύκλο ψύξης και τη βελτίωση της ικανότητας ψύξης του συστήµατος κλιµατισµού.

Ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί σε υψηλή τάση 200V ή µεγαλύτερη και ψύχεται από ψυκτικό, καθώς παράγει θερµότητα κατά τη λειτουργία του. Για τη µόνωση του ηλεκτροκινητήρα και του περιβλήµατος του συµπιεστή, χρησιµοποιείται το λάδι του συµπιεστή µε υψηλές µονωτικές ιδιότητες.

Συμβουλές κατά την εργασία

Πρώτα η ασφάλεια

Η ασφάλεια είναι πρωταρχικής σημασίας όταν εργαζόμαστε με υψηλή ηλεκτρική τάση και είναι σημαντικό να προστατεύσετε το όχημα και τον εαυτό σας.


Πρέπει να παίρνεις ορισμένες προφυλάξεις πριν δουλέψεις σε ένα σύστημα υψηλής τάσης – θυμηθείτε ότι ο συμπιεστής κινείται από την μπαταρία υψηλής τάσης. Η ισχύς εξόδου είναι μεταξύ 200-400 volt ή περισσότερο, δεν μπορείτε απλά να αλλάξετε συμπιεστές. Προτού ξεκινήσετε την εργασία σας, πρέπει να αποσυνδέσετε τη μπαταρία από το όχημα και για τη συγκεκριμένη εργασία, πρέπει να λάβετε προφυλάξεις.
Richard Groot, Ειδικός Προϊόντος A/C στην DENSO AM.

Επαναπλήρωση

Μην ξεχνάτε το μηχάνημα επαναπλήρωσης A/C. «Συνήθως το μηχάνημα πλήρωσης που χρησιμοποιούν τα περισσότερα συνεργεία μπορεί να διαχειριστεί μόνο ένα είδος υγρού, οπότε όταν επισκευάζετε υβριδικά ή ηλεκτρικά οχήματα, πρέπει να το λαμβάνετε υπόψη σας». Υπάρχουν διάφορες λύσεις στην αγορά για αυτό το πρόβλημα, όπως τα μηχανήματα που διαθέτουν εσωτερικό πρόγραμμα «έκπλυσης», ώστε να μπορείτε να αλλάζετε το υγρό χωρίς προβλήματα. Ωστόσο, για μεγαλύτερη ασφάλεια, συνιστάται να υπάρχουν ξεχωριστά εργαλεία για υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα.

Η συντήρηση είναι σημαντική

Ο eCompressor είναι ερμητικά κλειστός και δεν υπάρχει τσιμούχα άξονα ή πιθανός κίνδυνος διαρροής ψυκτικού μέσου εξωτερικά. Επομένως, ο ρυθμός διαρροής ψυκτικού είναι μικρότερος, σε σύγκριση με έναν συμπιεστή μηχανικής λειτουργίας. Aυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι τα υβριδικά ή ηλεκτρικά οχήματα δεν χρειάζονται συντήρηση του συστήματος κλιματισμού. Ανατρέξτε στο εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου για λεπτομέρειες. «Βεβαιωθείτε ότι το ψυκτικό μέσο βρίσκεται στη σωστή στάθμη. Τα προβλήματα αρχίζουν όταν εξαντλείται το ψυκτικό μέσο ή αν φτάσει σε κρίσιμο επίπεδο, καθώς αυτό συνήθως προκαλεί βλάβη του συμπιεστή», συμβουλεύει ο Richard.

Σωστό λάδι

Είναι σημαντικό να δοθεί η απαραίτητη προσοχή στο είδος υγρού που χρησιμοποιείται σε έναν eCompressor, καθώς (συνήθως) διαφέρει από το υγρό που χρησιμοποιείται σε μηχανοκίνητους συμπιεστές. Συνιστάται το ND-Oil 11, καθώς είναι αρκετά μονωτικό και προστατεύει έτσι τον ηλεκτροκινητήρα.


Έχουμε παραδείγματα συνεργείων όπου οι μηχανικοί δεν γνωρίζουν τους διαφορετικούς τύπους υγρών, τα αναμειγνύουν και ενδέχεται να προκληθεί βλάβη στον συμπιεστή. Εάν χρησιμοποιήσετε λάθος υγρό, μπορεί να προκληθεί βραχυκύκλωμα και να καταστραφεί το ηλεκτρικό μοτέρ του συμπιεστή.
Richard Groot, Ειδικός Προϊόντος A/C στην DENSO AM.

Εάν χρησιμοποιείτε ένα UV-Dye, βεβαιωθείτε ότι είναι ο σωστός τύπος με έγκριση SAE. Οποιοδήποτε άλλο (φθηνό) UV-Dye μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα με τα μονωτικά χαρακτηριστικά του υγρού του συμπιεστή.

Τι κρύβει το µέλλον;

Oι eCompressors και τα συστήµατα κλιµατισµού σε υβριδικά και ηλεκτρικά οχήµατα θα εξελιχθούν µε την πάροδο του χρόνου. Πολλές από τις αλλαγές θα αφορούν την επέκταση της αυτονοµίας τους. Λόγω των υψηλών επιπέδων κατανάλωσης ισχύος, το σύστηµα A/C έχει πραγµατικό αντίκτυπο στην αυτονοµία και υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Τα µελλοντικά συστήµατα αναµένεται να χρησιµοποιήσουν µία ολοκληρωµένη σχεδιαστική προσέγγιση για την εξοικονόµηση χώρου και βάρους. Ολιστικές λειτουργίες ελέγχου και πρόβλεψης θα βελτιώσουν την ενεργειακή απόδοση και θα συµβάλλουν στην επέκταση της αυτονοµίας.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.