Έλεγχος μεταχειρισμένου αυτοκινήτου
αυτοκινητοβιομηχανία

Έλεγχος μεταχειρισμένου αυτοκινήτου

Είναι αρκετά αυτά που πρέπει ελεγχθούν, όταν αγοράζει κάποιος ένα µεταχειρισµένο αυτοκίνητο και µόνο µία πλήρης, ολοκληρωµένη επιθεώρηση, από ειδικούς µε γνώσεις, θα αποκαλύψει τυχόν προβλήµατα στο όχηµα.

Την τελευταία περίοδο, η αγορά του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου δυναμώνει σε μερίδια. Από τη μία πλευρά, υπάρχει καθυστέρηση στις παραδόσεις των νέων αυτοκινήτων, λόγω και της έλλειψης ημιαγωγών, οπότε οι υποψήφιοι αγοραστές επιλέγουν άλλες λύσεις. Από την άλλη, η γήρανση του στόλου αναμένεται πανευρωπαϊκά να αυξηθεί, οπότε η αντικατάσταση με κάτι πιο «φρέσκο» θεωρείται αναγκαία.

Πριν την αγορά ενός μεταχειρισμένου, ο έλεγχός του από τον μελλοντικό ιδιοκτήτη είναι απαραίτητος και ιδιαίτερα σημαντικός. Όταν, λοιπόν, ο ενδιαφερόμενος δεν έχει τις απαιτούμενες τεχνικές γνώσεις, τον αναθέτει είτε σε κάποιον από το στενό του περιβάλλον που γνωρίζει λίγα παραπάνω, είτε σε ένα εξειδικευμένο συνεργείο.

Προσοχή!
Αυτό δεν σηµαίνει εξασφάλιση ότι το αυτοκίνητο δεν θα εµφανίσει βλάβες µετά την αγορά. Βοηθά, όµως, στο να εντοπισθεί ό,τι χρειάζεται άµεσα αντικατάσταση. Με έναν προσεκτικό έλεγχο, ο αγοραστής έχει τη δυνατότητα να γλιτώσει χρόνο, ταλαιπωρία και, ενδεχοµένως, αρκετά χρήµατα.

Το θέµα αυτό λειτουργεί ως κατάλογος των όσων θα πρέπει να ελεγχθούν, ώστε να µην προκύψουν δυσάρεστες εκπλήξεις…

01. Έλεγχος εγγράφων: Ο πωλητής πρέπει να είναι ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου ή να έχει σχετική εξουσιοδότηση.

  1. Ελέγξτε αν ο αριθμός πλαισίου είναι ίδιος με αυτόν που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας.
  2. Δείτε τη βεβαίωση του ΚΤΕΟ και την κάρτα καυσαερίων.
  3. Ζητήστε το βιβλίο συντήρησης, το οποίο πρέπει να είναι συμπληρωμένο. Αναζητήστε πότε αντικαταστάθηκε, για τελευταία φορά, ο ιμάντας χρονισμού.
  4. Ελέγξτε εάν υπάρχει ο οδηγός χρήσης του αυτοκινήτου και των τυχόν αξεσουάρ.

Εάν έχουν τοποθετηθεί πρόσθετα αξεσουάρ, όπως π.χ. κοτσαδόρος, πρέπει να υπάρχουν τα σχετικά πιστοποιητικά.

02. Περιµετρικός έλεγχος: Το πρώτο βήµα για να επιθεωρήσετε ένα αυτοκίνητο είναι να ρίξετε µία µατιά περιµετρικά.

Αυτό περιλαμβάνει τον έλεγχο γύρω από το αυτοκίνητο και την αναζήτηση ατελειών στο αμάξωμα. Επιθεωρήστε το αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια της ημέρας, καθώς το φυσικό φως επιτρέπει να δείτε πιο εύκολα γρατζουνιές, βαθουλώματα, εργασίες σε πάνελ κλπ.

  1. Οι πόρτες και τα φτερά πρέπει να είναι σωστά ευθυγραμμισμένα. Επιθεωρήστε όλα τα κενά ανάμεσα σε όλα τα πάνελ. Οι αρμοί σε φτερά, πόρτες πορτμπαγκάζ και το καπό πρέπει να έχουν ίδιο πλάτος. Εάν υπάρχουν ανομοιόμορφα κενά, γενικά, σημαίνει είτε ότι δεν έχουν συναρμολογηθεί σωστά στο εργοστάσιο, είτε ότι το αυτοκίνητο έχει τρακάρει και δεν επισκευάστηκε σωστά.
  2. Το υλικό στεγανοποίησης, όπου υπάρχει, να είναι ομοιόμορφο.
  3. Να μην υπάρχει κανένα σημάδι σκουριάς, ειδικά στην κάτω επιφάνεια της πόρτας.
  4. Ελέγξτε ότι δεν υπάρχουν ρωγμές στα παρμπρίζ.
  5. Το χρώμα δεν πρέπει να εμφανίζει διχρωμίες.
  6. Δοκιμάστε όλες τις πόρτες -ανοίξτε και κλείστε τις (με το τηλεκοντρόλ και το κλειδί), συμπεριλαμβανομένου του καπό και του πορτμπαγκάζ, για να διαπιστώσετε, ενδεχομένως, προβλήματα ευθυγράμμισης.

Εάν υπάρχει ηλιοροφή, να ανοίγει και να κλείνει σωστά και να µην υπάρχει ορατή είσοδος νερού.

03. Έλεγχος ελαστικών: Τα ελαστικά έχουν υψηλό κόστος, οπότε, αν έχει αποµείνει λίγο πέλµα ή είναι σε κακή κατάσταση, αυτό µπορεί να αποτελέσει σηµείο διαπραγµάτευσης για τη µείωση της τιµής αγοράς.

Το κόστος αντικατάστασης των ελαστικών είναι σημαντικό και πρέπει να συνυπολογίζεται κατά την αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.

Ο έλεγχος των ελαστικών είναι απαραίτητος και για έναν ακόµη λόγο: αποκαλύπτει προβλήµατα του αυτοκινήτου στην ανάρτηση, το σύστηµα διεύθυνσης και τα φρένα.

  1. Τα ελαστικά και οι ζάντες των τροχών δεν πρέπει να έχουν ορατές ζημιές.
  2. Ελέγξτε την κατάσταση και το πέλμα των ελαστικών -πρέπει να έχουν φθαρεί ομοιόμορφα και να έχουν βάθος πέλματος τουλάχιστον 4 χλστ.
  3. Όλα τα ελαστικά (τουλάχιστον, ανά άξονα) πρέπει να είναι ίδιου τύπου, ίδιας μάρκας και όχι παλαιότερα των 4 ετών.
  4. Η διάσταση των ελαστικών πρέπει να ταιριάζει με αυτό που αναφέρεται στα έγγραφα του αυτοκινήτου.
  5. Δείτε εάν υπάρχει ρεζέρβα, γρύλος και μπουλονόκλειδο, αν λειτουργούν και σε τι κατάσταση βρίσκονται.

Εάν χρειάζεται ειδικό κλειδί για τα µπουλόνια, πρέπει να υπάρχει.

04. Στο εσωτερικό: Αφού επιθεωρήσετε το εξωτερικό µέρος του αυτοκινήτου, το επόµενο βήµα είναι να κοιτάξετε µέσα στην καµπίνα.

Η βασική λίστα ελέγχου, για να επιθεωρήσετε το εσωτερικό του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου που πρόκειται να αγοράσετε, περιλαμβάνει τα παρακάτω:

  1. Ένδειξη του χιλιομετρητή: Τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει το αυτοκίνητο πρέπει να συνάδουν με την ηλικία του.
  2. Τα καθίσματα δεν πρέπει να έχουν φθορές, λεκέδες, σκισίματα, καψίματα τσιγάρων ή εκδορές. Πρέπει, επίσης, να προσαρμόζονται σωστά και να διαθέτουν λειτουργικές ζώνες ασφαλείας.
  3. Όλα τα όργανα και οι προειδοποιητικές λυχνίες στο ταμπλό πρέπει να λειτουργούν. Ελέγξτε αν λειτουργούν όλα τα φώτα, η κόρνα και τα φλας.
  4. Παρατηρήστε την ταπετσαρία και το ταμπλό για γρατσουνιές σε μεταλλικά και πλαστικά μέρη μέσα στην καμπίνα του αυτοκινήτου.
  5. Καλοριφέρ και A/C πρέπει να λειτουργούν κανονικά.
  6. Οι υαλοκαθαριστήρες και η πλυστική συσκευή του παρμπρίζ πρέπει, επίσης, να λειτουργούν.
  7. Τα ηλεκτρικά παράθυρα και η ηλιοροφή πρέπει να λειτουργούν σωστά.
  8. Ο συναγερμός αυτοκινήτου πρέπει να ενεργοποιείται και να απενεργοποιείται.
  9. Αν είναι δυνατόν, σηκώστε τα πατάκια και το χαλί, ώστε να ελέγξετε την κατάσταση του πατώματος.
  10. Το τελευταίο βήμα στον εσωτερικό έλεγχο του αυτοκινήτου περιλαμβάνει το ξεκίνημα του κινητήρα και τον έλεγχο για τυχόν προειδοποιητικές λυχνίες που δεν σβήνουν στο ταμπλό.

Θα πρέπει επίσης να ελέγξετε όλα τα αξεσουάρ, όπως στερεοφωνικό και ηχεία, που, εφόσον υπάρχουν, πρέπει και να λειτουργούν.

05. Κάτω από το καπό: Πρέπει να ελέγξετε τις πέντε βασικές στάθµες: λάδι, ψυκτικό υγρό, υγρό φρένων, υγρό υδραυλικού τιµονιού, υγρό πλυστικής συσκευής.

  1. Βεβαιωθείτε ότι ο κινητήρας έχει αρκετό λάδι, όταν τραβάτε τον δείκτη στάθμης. Το λάδι δεν πρέπει να έχει υφή σαπουνάδας.
  2. Το ψυκτικό υγρό δεν πρέπει να είναι βρώμικο και καφέ. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει είτε μία φλάντζα κεφαλής με διαρροή ή, ίσως, ότι η δεξαμενή ψυκτικού υγρού δεν καθαρίστηκε ποτέ.
  3. Τραβήξτε τη ράβδο μέτρησης του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων, εάν υπάρχει. Το υγρό στο εσωτερικό πρέπει να έχει κόκκινο ή ροζ χρώμα. Εάν είναι μαύρο ή μυρίζει περίεργα, σύντομα θα χρειαστεί επισκευή του κιβωτίου.
  4. Ελέγξτε εάν παρατηρείται φθορά ή γήρανση στον ιμάντα παρελκομένων και τους σωλήνες υποπίεσης, καυσίμου και κυκλώματος ψύξης.
  5. Ελέγξτε για σημάδια διαρροών, όπως επίσης και για ίχνη διάβρωσης στην περιοχή της μπαταρίας.

06. Οδική δοκιµή: Στη συνέχεια, µπορείτε να κάνετε µε το αυτοκίνητο δοκιµή στον δρόµο. Κατά τη διάρκεια της οδήγησης, ελέγξτε τη λειτουργία των περισσότερων µηχανισµών.

Κατά τον οδικό έλεγχο, πρέπει να προσέξετε τα παρακάτω:

  1. Ο κινητήρας να ξεκινά εύκολα και να λειτουργεί στο ρελαντί. Δεν πρέπει να κάνει ιδιαίτερους ήχους, όπως σφύριγμα, χτύπημα ή κροτάλισμα. Πατώντας το γκάζι, πρέπει να επιταχύνει ομαλά.
  2. Ο συμπλέκτης δεν πρέπει να κάνει περίεργους θορύβους και να πατινάρει. Οι αλλαγές ταχυτήτων πρέπει να γίνονται ομαλά και χωρίς παράξενους ήχους.
  3. Το πεντάλ του φρένου απαιτείται να «πιάνει» στο σωστό ύψος και να μην υποχωρεί. Σε έντονο φρενάρισμα, πρέπει να ενεργοποιείται το ABS.
  4. Το χειρόφρενο πρέπει να κρατά αποτελεσματικά το αυτοκίνητο, όταν παρκάρετε σε κατηφόρα.
  5. Το αυτοκίνητο δεν πρέπει να «τραβάει», αλλά να κινείται ευθεία, χωρίς τα χέρια στο τιμόνι.

07. Στο συνεργείο: Υπάρχουν και κάποιοι έλεγχοι που δεν µπορούν να γίνουν από έναν ιδιώτη.

Αυτοί είναι:

  1. Ο έλεγχος στο πρόγραμμα δεδομένων και τεχνικής υποστήριξης του συνεργείου, για γνωστά προβλήματα στο συγκεκριμένο μοντέλο.
  2. Σύνδεση στη 16πολική φίσα του διαγνωστικού μηχανήματος, για έλεγχο καταγραφής βλαβών σε όλες τις μνήμες.
  3. Έλεγχος της τιμής LTFT, που αποτελεί ένδειξη της κατάστασης του κινητήρα, όπως και ισοστάθμιση των κυλίνδρων.
  4. Μέτρηση των εκπεμπόμενων ρύπων με καυσαναλυτή.

Στο συνεργείο, επίσης, να τονίσουµε ότι υπάρχει πρόσβαση µε ασφάλεια για τον έλεγχο του κάτω µέρους του αυτοκινήτου.

08. Κάτω από το αυτοκίνητο: Μία µατιά στο κάτω µέρος του αµαξώµατος ενός αυτοκινήτου, µπορεί να αποκαλύψει τυχόν διαρροές ή σπασµένα εξαρτήµατα που κρέµονται από το αυτοκίνητο.

  1. Στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου δεν πρέπει να υπάρχουν σκουριές και σημάδια συγκολλήσεων.
  2. Ο σωλήνας της εξάτμισης πρέπει να είναι στερεωμένος σωστά.
  3. Οι δίσκοι και τα τακάκια των φρένων να φαίνονται σε καλή κατάσταση.
  4. Να μην υπάρχει ορατή απώλεια λαδιού από τον κινητήρα, το κιβώτιο ταχυτήτων και το διαφορικό.
  5. Οι φούσκες των ημιαξονίων και της κρεμαγιέρας να είναι σε καλή κατάσταση.
  6. Η ανάρτηση του τροχού, οι σύνδεσμοι του τιμονιού και τα ρουλεμάν των τροχών να μην έχουν μπόσικα.


Ο κατάλληλος και ολοκληρωµένος έλεγχος του αυτοκινήτου ενδέχεται να αποκαλύψει βλάβες ή προβλήµατα που δεν είναι εµφανή µε την πρώτη µατιά.

Του Νίκου ΒασιλάκΗ   

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.