Έλλειψη μαγνησίου και ημιαγωγών κλονίζουν τους κατασκευαστές
αυτοκινητοβιομηχανία

Έλλειψη μαγνησίου και ημιαγωγών κλονίζουν τους κατασκευαστές

Ένα διττό πρόβληµα απαιτεί σύνθετες λύσεις και οι εταιρείες αναζητούν νέες πρακτικές, ώστε να περιοριστούν οι κραδασµοί στην παραγωγή.

Πριν λίγους µήνες, οι βιοµηχανικές ενώσεις της Ευρώπης, European Aluminium, Eurofer, ACEA, Eurometaux, industriAll Europe, ECCA, ESTAL, IMA, EUWA, EuroAlliages, CLEPA και Metals Packaging Europe απηύθυναν επείγουσα έκκληση για δράση ενάντια στον επικείµενο κίνδυνο παύσης της παραγωγής σε ολόκληρη την Ευρώπη, ως συνέπεια µίας κρίσιµης έλλειψης στον εφοδιασµό µαγνησίου από την Κίνα. Το θέµα είναι εξόχως σοβαρό και παραµένει επίκαιρο, µαζί µε το άλλο τεράστιο ζήτηµα, της έλλειψης ηµιαγωγών. Οι κατασκευαστές είναι εξαιρετικά ανήσυχοι για το μέλλον της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Ειδικότερα, το µαγνήσιο είναι ένα βασικό υλικό κραµάτων και χρησιµοποιείται ευρέως στη βιοµηχανία παραγωγής µετάλλων. Χωρίς επείγουσα δράση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτό το ζήτηµα, εάν δεν επιλυθεί, απειλεί χιλιάδες επιχειρήσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη, ολόκληρες τις αλυσίδες εφοδιασµού τους και εκατοµµύρια θέσεις εργασίας που βασίζονται σε αυτές.


Λόγω της προσπάθειας της κινεζικής κυβέρνησης να περιορίσει την εγχώρια κατανάλωση ρεύµατος, η παραγωγή µαγνησίου στην Κίνα είτε έχει σταµατήσει, είτε έχει µειωθεί δραµατικά από τον Σεπτέµβριο του 2021, µε αποτέλεσµα µία διεθνή κρίση εφοδιασµού, πρωτοφανούς µεγέθους.

Καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση εξαρτάται σχεδόν, πλήρως, από την Κίνα (στο 95%) για τις ανάγκες εφοδιασµού της σε µαγνήσιο, οι ευρωπαϊκές βιοµηχανίες παραγωγής και χρήσης αλουµινίου, σιδήρου και χάλυβα, µαζί µε τους προµηθευτές πρώτων υλών, επηρεάζονται ιδιαίτερα. Αυτό έχει εκτεταµένες επιπτώσεις σε ολόκληρη την ΕΕ, συµπεριλαµβανοµένων βασικών τοµέων, όπως η αυτοκινητοβιοµηχανία, οι κατασκευές και η συσκευασία.

Το έλλειμμα εφοδιασμού έχει, ήδη, οδηγήσει σε τιμές ρεκόρ και στρεβλώσεις παγκοσμίως στην αλυσίδα εφοδιασμού. Οι εναπομείνασες εισαγωγές μαγνησίου, τον τελευταίο καιρό διαπραγματεύονται σε εκβιαστικές τιμές, περίπου 10.000$/mton έως 14.000$/mton, από περίπου 2.000$/mton νωρίτερα φέτος. Έτσι, καθίσταται σχεδόν αδύνατο για τις ευρωπαϊκές εταιρείες να παράγουν ή να προμηθευτούν υλικά που περιέχουν μαγνήσιο.

Εξάντληση αποθεµάτων

Η Ευρώπη αναμενόταν να εξαντλήσει τα αποθέματα μαγνησίου μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου, κάτι που θα είχε ως αποτέλεσμα ελλείψεις στην παραγωγή, κλείσιμο επιχειρήσεων και συναφείς απώλειες θέσεων εργασίας.


Για τον σκοπό αυτό, οι βιοµηχανίες κάλεσαν από κοινού την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις εθνικές κυβερνήσεις να εργαστούν επειγόντως για άµεσες ενέργειες µε τους κινέζους αντισυµβαλλοµένους τους, ώστε να µετριάσουν το βραχυπρόθεσµο, κρίσιµο ζήτηµα της έλλειψης, καθώς και τις µακροπρόθεσµες επιπτώσεις της προσφοράς στις ευρωπαϊκές βιοµηχανίες.

Την ίδια ώρα, πάνω από 6 μήνες, εντείνεται το πρόβλημα της έλλειψης ημιαγωγών που ταλανίζει την αυτοκινητοβιομηχανία. Οι εταιρείες του κλάδου είτε αγοράζουν απευθείας τα εξαρτήματα αυτά άνευ μεσαζόντων, είτε αναδιαμορφώνουν τα χαρακτηριστικά των οχημάτων, είτε τα κατασκευάζουν χωρίς τα μέρη που βρίσκονται σε έλλειψη. Αυτή η κατάσταση, εξαιτίας των σοβαρών προβλημάτων στο παγκόσμιο σύστημα τροφοδοτικής αλυσίδας, καθώς και η άνοδος της ζήτησης για καταναλωτικά ηλεκτρονικά είδη, έχει πλήξει δραστικά τον χώρο του αυτοκινήτου, που σημαίνει ότι εκατομμύρια οχήματα σε όλο τον κόσμο δεν μπορούν να παραχθούν λόγω της ανεπάρκειας.

Επανεξέταση στρατηγικών

Η όλη κωλυσιεργία έχει πολύ μεγαλύτερη διάρκεια από όσο αρχικά αναμενόταν, οπότε μεγάλοι όμιλοι θα πρέπει να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους στην παραγωγή. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγοράζουν, κατά βάση, τα αναγκαία εξαρτήματά τους από μεγάλους ομίλους, οι οποίοι με τη σειρά τους αποκτούν όσα χρειάζονται από τρίτους στην προμηθευτική αλυσίδα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η διαδικασία αυτή σημαίνει και έλλειψη διαφάνειας. Για τον λόγο αυτό δημιουργείται απευθείας γραμμή επικοινωνίας με όλες τις εταιρείες προμήθειας ημιαγωγών, συμπεριλαμβανομένων και όσων κατασκευάζουν δισκία πυριτίου στην Ταϊβάν.

Οι εταιρείες θα πρέπει να εξετάσουν τις άµεσες επενδύσεις στην παραγωγή ηµιαγωγών ή πιο µακροπρόθεσµες συµβάσεις άνω των 18 µηνών. Στο µεσοδιάστηµα, όσοι αναπτύσσουν λογισµικό για οχήµατα αναλαµβάνουν να συνδράµουν και αυτοί, ώστε οι αυτοκινητοβιοµηχανίες να αντιµετωπίσουν τις ελλείψεις.

Η Daimler, π.χ., αντί να κάνει χρήση ενός συγκεκριμένου ημιαγωγού, σχεδιάζει έτσι τις μονάδες, ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν με εναλλακτικό εξάρτημα σε περίπτωση προβλημάτων παραλαβής, επισημαίνει ο κ. Σέφερ. Η Tesla επαναπρογραμμάτισε το λογισμικό εντός τριμήνου, ώστε άλλοι ημιαγωγοί, που δεν ήταν σε έλλειψη, να χρησιμοποιηθούν στην κατασκευή αυτοκινήτων. Συμπερασματικά, ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν πλήρως ένα όχημα, χωρίς ένα συγκεκριμένο εξάρτημα, το οποίο μπορεί σχετικά εύκολα να τοποθετηθεί, όταν εμφανιστεί στην αγορά. Κάποιες άλλες διαθέτουν οχήματα χωρίς συγκεκριμένες λειτουργίες που ήλεγχαν οι ημιαγωγοί.

Του Γιάννη ΚανουπάκΗ   

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.