Φώτης Κατσαρδής: Ελπίζουμε σε μία υγιή επανεκκίνηση της ζωής
AFTERMARKET

Φώτης Κατσαρδής: Ελπίζουμε σε μία υγιή επανεκκίνηση της ζωής

O Φώτης Κατσαρδής, Πρόεδρος και CEO της ΤΕΜΟΤ, μας δίνει τη δική του οπτική για τις επιπτώσεις του Covid-19 στον τομέα της δευτερογενούς αγοράς, με βάση τα σημερινά δεδομένα, και τις εκτιμήσεις του για την πορεία του κλάδου. 

Ο κ. Κατσαρδής διαθέτει μία συνολική εικόνα της κατάστασης που επικρατεί στην αγορά του Aftermarket παγκοσμίως, καθώς η ΤΕΜΟΤ έχει παρουσία σε 89 χώρες σε όλο τον κόσμο, μέσα από προμηθευτές και διανομείς εξαρτημάτων.

Πώς βλέπετε να έχει διαμορφωθεί η αγορά αυτήν την περίοδο σύμφωνα με τα μηνύματα που λαμβάνετε καθημερινά;

Μέσα από τη διεθνή προοπτική της ΤΕΜΟΤ, θα μπορούσαμε να παρατηρήσουμε δύο διαφορετικές εικόνες. Οι χώρες που έχουν πληγεί περισσότερο, Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία, αλλά και αυτές οι οποίες αποφάσισαν εγκαίρως τον μεγάλο εγκλεισμό έχουν σαφέστατα τις περισσότερες απώλειες. Σε όλες τις περιπτώσεις έχουμε ένα πρώτο τρίμηνο πολύ ικανοποιητικό και έναν Απρίλη καταστροφικό. Από όλους τους μετόχους μας σε 90 χώρες του κόσμου, το 60% έχει πληγεί ιδιαίτερα σοβαρά (στην Ευρώπη 80%). Ιδιαίτερη εξαίρεση αποτελούν η Γερμάνια και η Πολωνία, των οποίων οι αγορές είναι ακόμα αρκετά ενεργές κι οι επιπτώσεις μέτριες. Ποσοστό 80% των χωρών βρίσκεται σε εγκλεισμό, αλλά το 90% των μετόχων μας και των αποθηκών τους είναι ανοιχτές. Το 75% των μετόχων δεν αντιμετωπίζει ζητήματα διαθεσιμότητας και μόνο ένα 20% των προμηθευτών έχουν κάποιες δυσκολίες παράδοσης. Παρότι το 85% των συνεργειών παραμένουν με κάποιον τρόπο ανοιχτά, δεν υπάρχει φυσικά ιδιαίτερη ζήτηση παρά μόνο λόγω επειγόντων καταστάσεων.

Ποιες είναι οι κυριότερες ανησυχίες σας για την πορεία του κλάδου μετά από αυτήν την απρόβλεπτη εξέλιξη;

Η μεγαλύτερη ανησυχία μας είναι για τους ανθρώπους και την υγεία τους και όχι μόνο για τον τομέα μας. Από την επαγγελματική πλευρά, φοβόμαστε ότι ακόμα και αν οι εταιρείες του τομέα ξεπεράσουν αυτή την κρίση, καμία τους δεν θα μείνει αλώβητη, γιατί το φάσμα της κρίσης επιδρά σε όλα τα επίπεδα και σε όλους τους τομείς της κοινωνίας και οικονομίας.

Το σοβαρότερο ερώτημά μας, αφορά τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων που αποτελούν τον κορμό του τομέα μας παγκοσμίως (και της οικονομίας) και αυτές είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Δεν πιστεύω ότι οποιαδήποτε πολυεθνική μεγέθους δισεκατομμυρίων, στον χώρο μας τουλάχιστον, θα αντιμετωπίσει σοβαρό πρόβλημα (εκτός από το χρηματιστήριο). Οι προμηθευτές θα τους υποστηρίξουν (δυστυχώς δεν βλέπουμε την ίδια θέληση προς το παρόν από μεριάς προμηθευτών, για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις), η πρόσβαση σε τραπεζικά και άλλα κεφάλαια είναι εγγυημένη. Μία οικογενειακή επιχείρηση όμως δεν έχει τις ίδιες δυνατότητες. Αν η κρίση συνεχιστεί, στο τέλος θα έχουμε πολλαπλές πτωχεύσεις, εξαγορές για ένα πινάκιο φακής και  προσαρμογή σε άλλο επίπεδο και ρόλους στην αλυσίδα  διανομής.

Ποιες ήταν οι πρώτες αντιδράσεις του οργανισμού σας; Έχετε αναλάβει πρωτοβουλίες και δράσεις για την αντιμετώπιση αυτής της κρίσης;

Όπως όλος ο κόσμος, μειώσαμε άμεσα τα κόστη μας, αναβάλαμε επενδύσεις, επιταχύναμε τις πληρωμές προς τους μετόχους μας. Προσπαθούμε να τους υποστηρίξουμε με σωστές και έγκυρες πληροφορίες νομικής και χρηματοοικονομικής υπόστασης, διαμεσολαβήσεις προς τους προμηθευτές (και αντιθέτως), διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων και να συμμετέχουμε ενεργά σε όλα τα επίπεδα, ώστε να καταστήσουμε σαφή τη σημασία υποστήριξης του τομέα και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, διοργανώνοντας σεμινάρια και συναντήσεις (ψηφιακά φυσικά) με μετόχους και/ή προμηθευτές κ.λπ..  

Δεδομένης της διαφορετικής αντιμετώπισης της πανδημίας από χώρα σε χώρα, θεωρείτε, με τα δεδομένα που έχετε, ότι στις χώρες με τα αυστηρότερα μέτρα οι επιχειρήσεις του κλάδου θα έχουν μεγαλύτερες απώλειες;

Σαφέστατα θα υπάρξουν απώλειες, αλλά προσοχή: να βάζουμε τη συνδιαλλαγή υγείας και επιχειρηματικότητας στο ίδιο επίπεδο είναι άδικο και η ζυγαριά θα δείξει το δεύτερο. Προφανώς, σαν ανισότητα, είναι σχέση ευθέως ανάλογη. Δεν μπορώ να καιροσκοπήσω στα μεσοπρόθεσμα αποτελέσματα, αλλά δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι μένοντας χωρίς μέτρα και αποδεχόμενος μεγάλο ποσοστό θυμάτων και κρουσμάτων, βραχυπρόθεσμα ο οικονομικός αντίκτυπος θα είναι αμυδρός. Έπειτα, θα ξεκινήσει το καρουζέλ των επιπτώσεων. Είναι ηθικά όμως αποδεκτό; Ποσό % από το ΑΕΠ κοστίζει μία ζωή; 

Ποιες είναι η κινήσεις και τα σενάρια που μελετάτε για την επόμενη μέρα; Ποιο είναι το μήνυμα που θα θέλατε να μεταφέρετε στους άμεσους και έμμεσους συνεργάτες σας;

Ελπίζουμε σε μία υγιή επανεκκίνηση της ζωής, αντιλαμβανόμενοι ότι αυτό θα αργήσει και θα έχει διαφορετικούς ρυθμούς από χώρα σε χώρα και από ήπειρο σε ήπειρο.

Πέρα από την – κάποτε – βαρετή ευχή, «υγεία και μόνον υγεία», κάθε τι άλλο θα ήταν αλαζονεία. Οι μέτοχοί μας είναι όλοι εξαιρετικές οικογενειακές επιχειρήσεις και γνωρίζουν καλά τις έννοιες της πρόνοιας, της προσοχής και των σωστών επενδύσεων, όταν πρέπει.

Πιστεύετε ότι η δεδομένη συγκυρία προσφέρει τις δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς σε συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες στον κλάδο;

Είναι νωρίς ακόμα να εξάγουμε συμπεράσματα, αλλά αν κοιτάξουμε μία αγορά που θα έχει πτώση από 25% μέχρι και 50%, με την ανεργία να αυξάνεται παντού και την οικονομία να μειώνεται μέχρι και 10%.

Πιθανολογώ ότι η αγοραστική πλευρά θα αναζητήσει οικονομικότερες εναλλακτικές λύσεις στο επίπεδο των προμηθευτών, κάποιες υπηρεσίες θα υποφέρουν ή θα μειωθούν, κάποιες επενδύσεις θα πάνε πίσω.

Δεν βλέπω κάτι συγκεκριμένο που θα μπορούσε να φέρει άμεσα την ανάπτυξη. Δεν θα φάμε 10 μπιφτέκια άμεσα επειδή δεν τα φάγαμε όταν ήταν η σειρά τους… και τι νέα προϊόντα ή υπηρεσίες θα προσφέρουμε στα συνεργεία; Χαρτί υγείας και απολυμαντικά ή αντισηπτικά; Πόσο ακόμα;

Θεωρείτε ότι θα υπάρξει και θετικό αποτέλεσμα για το IAM από αυτήν την κρίση;

Όταν είχαμε την κρίση SARS το 2003 στην Κίνα, η αγορά εκτοξεύτηκε αμέσως μετά. Ακούγεται θετικό, όπως και αυτά που λέγονται ότι οι άνθρωποι θα στραφούν περισσότερο στο αυτοκίνητο και όχι σε μαζικά μέσα μεταφοράς ή αεροπλάνα, άρα θα υπάρξει ώθηση και ανάπτυξη. Σωστή προσέγγιση, αλλά θα υπάρξει απόσυρση; Θα δοθούν κίνητρα για αγορά νέων αυτοκινήτων; Θα έχουμε οι άνθρωποι δουλειά για να ξοδέψουμε χρήματα….; Γενικά όμως, ακόμα και αν ακούγεται σαν αφορισμός, το ΙΑΜ δεν είναι κυκλική ή αντικυκλική, αλλά μία σταθερή αγορά και εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες.

Οι ενδείξεις για την επόμενη ημέρα είναι θετικές γι’ αυτούς που θα επιβιώσουν και θα είναι παρόντες. Προς το παρόν και για 18 μήνες ακόμα, πρέπει να παλέψουμε σκληρά.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Εγγραφείτε στο newsletter

Για να λαμβάνετε τα τελευταία νέα, ενημερώσεις και ειδικές προσφορές απευθείας στο email σας.