
Η αποτελεσµατική λειτουργία του συστήµατος πέδησης είναι ζωτικής σηµασίας για την ασφαλή οδήγηση.
Το υγρό φρένων είναι ένα από τα πιο σηµαντικά στοιχεία του συστήµατος πέδησης, καθώς «καθήκον» του είναι να µεταφέρει τη δύναµη πέδησης που δηµιουργείται από την πίεση του ποδιού του οδηγού στο πεντάλ του φρένου. Για να διασφαλιστεί ότι αυτό γίνεται πάντα σωστά, το υγρό φρένων πρέπει να αλλάζεται τακτικά κατά τη συντήρηση του αυτοκινήτου. Η Textar, µε εµπειρία και τεχνογνωσία στα εξαρτήµατα πέδησης, αναδεικνύει ζητήµατα που αφορούν τα υγρά των φρένων και τη σωστή διαδικασία αλλαγής τους.
Τα υγρά φρένων χαρακτηρίζονται από υγροσκοπικές ιδιότητες, δηλαδή απορροφούν την υγρασία από το περιβάλλον. Η µέγιστη επιτρεπόµενη συγκέντρωση νερού στο υγρό φρένων – µετρούµενη στο ρεζερβουάρ – δεν πρέπει να υπερβαίνει το 3%. Ενδέχεται να υπάρχει ακόµη περισσότερη υγρασία στις σωληνώσεις των φρένων, που σηµαίνει ότι δεν πρέπει να καθυστερεί η αλλαγή του για µεγάλο χρονικό διάστηµα. Η υγρασία στο υγρό φρένων µειώνει το σηµείο βρασµού του. Αυτό είναι επικίνδυνο σε περίπτωση παρατεταµένης χρήσης των φρένων, π.χ. κατά την κατάβαση ενός λόφου, όταν το υγρό φτάσει σε υψηλή θερµοκρασία, η υψηλή περιεκτικότητα σε υγρασία µπορεί να προκαλέσει «βρασµό» και έτσι να µειώσει δραµατικά την αποτελεσµατικότητα του συστήµατος πέδησης. Για τον λόγο αυτό, τα υγρά φρένων, όπως όλα τα λειτουργικά υγρά, πρέπει να αλλάζουν περιοδικά.

«Τα υγρά των φρένων πρέπει να αλλάζουν κάθε δύο χρόνια. Κατά τη διάρκεια αυτής της εργασίας πρέπει να ακολουθούνται οι οδηγίες του κατασκευαστή του αυτοκινήτου, καθώς υπάρχουν διαφορές στις ακόλουθες κατηγορίες: DOT 3, 4, 5 και 5.1. Αυτές μεταξύ τους διαφέρουν κυρίως στο σημείο βρασμού και το ιξώδες. Τα υγρά DOT 3, 4, 4LV και 5.1 βασίζονται στη γλυκόλη, το DOT5 βασίζεται στη σιλικόνη. Αυτό το τελευταίο αναπτύχθηκε κυρίως για στρατιωτικούς σκοπούς και δεν αναμειγνύεται με νερό. Όσο υψηλότερη είναι η κατηγορία DOT, τόσο υψηλότερο είναι το σημείο βρασμού ενός ξηρού υγρού, δηλαδή ενός νέου υγρού που δεν περιέχει νερό. Το ίδιο ισχύει και για το υγρό σημείο βρασμού, δηλαδή αφού έχει ήδη απορροφήσει λίγη υγρασία. Η ποιότητα του υγρού είναι καθοριστική για την ομαλή λειτουργία του συστήματος πέδησης. Γι’ αυτό, η γκάμα της Textar περιλαμβάνει όλα τα είδη των υγρών, εκτός από το DOT 5. Τα προϊόντα της Textar καλύπτουν, πλήρως, τα πρότυπα ποιότητας που απαιτούνται από τους κατασκευαστές συστημάτων πέδησης».
Stefan Grosu από το τμήμα Τεχνικής Υποστήριξης Πωλήσεων της Textar, για Νότια και Ανατολική Ευρώπη.
Είναι απαραίτητη η αποτελεσματική συντήρηση του συστήματος, καθώς από την περιεκτικότητα σε υγρασία στο υγρό, το αποτέλεσμα είναι η μειωμένη απόδοση πέδησης. Η συγκέντρωση υγρασίας μπορεί να εξακριβωθεί, για παράδειγμα, χρησιμοποιώντας τον ελεγκτή σημείου βρασμού υγρών φρένων Textar – TEX1000BFT και προσδιορίζοντας το σημείο βρασμού. Μπορούμε, επίσης, να χρησιμοποιήσουμε έναν ειδικό ελεγκτή που μετρά την ηλεκτρική αγωγιμότητα του υγρού, η οποία αυξάνεται, όσο αυξάνεται και η ποσότητα του νερού. Το υγρό φρένων έχει ισχυρές διαλυτικές ιδιότητες, επομένως, ο χειρισμός του πρέπει να γίνεται με προσοχή. Τι πρέπει λοιπόν να θυμάστε για να το αντικαταστήσετε σωστά και σύμφωνα με τους κανόνες ασφαλείας;
«Ο καλύτερος τρόπος για να αλλάξετε το υγρό φρένων είναι να χρησιμοποιήσετε μία συσκευή εφαρμογής κενού», συμβουλεύει ο Stefan Grosu. «Το κιτ που απαιτείται γι’ αυτήν την εργασία αποτελείται από ένα δοχείο για το χρησιμοποιημένο υγρό, το καλώδιο που είναι συνδεδεμένο με τον συμπιεστή, έναν ελαστικό σωλήνα και μία δεξαμενή, με την οποία συμπληρώνουμε νέο υγρό φρένων. Όπως και στην περίπτωση της χειροκίνητης αντικατάστασης του υγρού φρένων, τοποθετούμε έναν ελαστικό εύκαμπτο σωλήνα που συνδέεται με το δοχείο στον εξαερωτήρα. Εάν η στάθμη του υγρού φρένων στο ρεζερβουάρ στην αντλία είναι επαρκής, ξεβιδώστε τον εξαερωτήρα και, χρησιμοποιώντας κενό, αναρροφήστε το παλιό υγρό, το οποίο ξαναγεμίζει αυτόματα, διατηρώντας την κατάλληλη στάθμη στο ρεζερβουάρ. Επαναλαμβάνουμε αυτά τα βήματα για κάθε τροχό, μέχρι το υγρό που εμφανίζεται στον ελαστικό σωλήνα να είναι καθαρό και χωρίς φυσαλίδες αέρα. Αυτή είναι μία πολύ πιο αποτελεσματική μέθοδος από τη χειροκίνητη αντικατάσταση υγρών, η οποία απαιτεί τη βοήθεια και δεύτερου ατόμου. Στην περίπτωση της Textar, η συσκευή που χρησιμοποιείται γι’ αυτή την εργασία είναι η TEX1004».

Η διαδικασία αντικατάστασης πρέπει να ξεκινά με τον τροχό που βρίσκεται όσο πιο μακριά από τη μονάδα του ABS. Το κλειδί πρέπει να είναι γυρισμένο, ώστε η αντλία να τροφοδοτείται με ρεύμα. Όσον αφορά την επιλογή του σωστού υγρού, εκτός από τις συστάσεις του κατασκευαστή, πολύ συχνά, μπορούμε να βρούμε πληροφορίες στο πώμα του ρεζερβουάρ των υγρών φρένων. Αυτό είναι σημαντικό, επειδή το ιξώδες του υγρού επηρεάζει την ταχύτητα κίνησής του στο σύστημα πέδησης -όσο χαμηλότερο είναι, τόσο καλύτερος είναι ο χρόνος αντίδρασης. Ένα παράδειγμα ρευστού με χαμηλό ιξώδες είναι το DOT4 LV. Στους -40°C φτάνει σε ιξώδες περίπου 750 mm2/s, ενώ το συνηθισμένο υγρό DOT4 βρίσκεται γύρω στα 1800 mm2/s. Τα υγρά με χαμηλότερο ιξώδες χρησιμοποιούνται σε πολλά αυτοκίνητα που διαθέτουν σύστημα ABS / ESP.
Λόγω των διαφορετικών σημείων βρασμού των υγρών DOT3, DOT4 και DOT5.1, δεν συνιστάται η ανάμειξή τους.
«Πριν ξεκινήσετε τη διαδικασία αλλαγής του υγρού φρένων, χρησιμοποιήστε τα σωστά Μέσα Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) και ελέγξτε την κατάσταση, από τεχνικής πλευράς, όλων των εξαρτημάτων του συστήματος πέδησης, ιδιαίτερα των εύκαμπτων σωλήνων και των ρακόρ. Οποιαδήποτε διαρροή μπορεί να είναι η αιτία για να περάσει αέρας στο σύστημα, επομένως πρέπει να εξαλειφθεί. Είναι θέμα ασφάλειας, γι’ αυτό θα πρέπει να χρησιμοποιείτε υγρά φρένων, δίσκους και τακάκια υψηλής ποιότητας, σύμφωνα με τις συστάσεις του κατασκευαστή του οχήματος. Η Textar το γνωρίζει αυτό και αυτός είναι ο λόγος που τα προϊόντα μας επιλέγονται από κατασκευαστές αυτοκινήτων ως Πρώτη Τοποθέτηση για το σύστημα πέδησης», συνοψίζει ο Stefan Grosu.
Πηγh: TextaR